Cím: |
Szirén
| Szerző: |
Karafiáth Orsolya (1976) |
Szerz. közl: |
Karafiáth Orsolya
| Kiadás: |
Budapest : Scolar, 2017 |
Eto: |
894.511-31Karafiáth
Táblázat |
Kód |
Magyarázat |
ETO jelzet:
894.511-31Karafiáth
|
Fő |
894.511-31 |
magyar irodalom, regény ; regény, magyar irodalom ; magyar regény
|
Név |
|
Karafiáth
|
| Cutter: |
K 17
| ISBN: |
978-963-244-798-8
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
184, [5] p.
| Kivonat: |
Karafiáth Orsolya negyedik regénye több prózai műfaj ötvözése útján keletkezett, hiszen olvasható emlékidéző novellák füzéreként, de olvasható családregényként is. De bármi a műfaja, mindenképp szociológiai és lélektani látlelet, amely három egymást követő női nemzedék ? nagymama, Anna és Kiasanna
[>>>]
Karafiáth Orsolya negyedik regénye több prózai műfaj ötvözése útján keletkezett, hiszen olvasható emlékidéző novellák füzéreként, de olvasható családregényként is. De bármi a műfaja, mindenképp szociológiai és lélektani látlelet, amely három egymást követő női nemzedék ? nagymama, Anna és Kiasanna ? személyében és párhuzamosan futó életében mutatja be azt a mély világot, amiről mindenki tud valamennyit, de mindenki beleborzong, hogy csak az ő családja ne jusson ide. Nagymama még régi vágású úriasszony, de olyan fösvény, hogy esténként nem gyújt villanyt, és még az unokái kis zsebpénzét is elkunyerálja. A lánya, az ideges, hisztérikus Anna szangvinikus természet, képtelen normális légkört fönntartani maga körül, lényegében állandó izgalomban tartja a családot. A lánya, Kisanna testesíti meg a legmélyebb életbugyrot, ő masszív alkoholista, aki buliról bulira, kocsmáról kocsmára és ágyról ágyra jár, aki rendszeresen öntudatlanra issza magát. Számos monológban vall erről, például így: ?Egyik nap sör, a másik nap bor, amúgy minden nap egyforma?; ?egy kis részeg semmi vagyok?, aztán elemzi, miért jó az első pohár ital, miért jó a második, a harmadik és a sokadik, amiről már nem is tud. És a nap vége? ?Fura bál volt, háton hánytunk?. Egyik fiú karjából a másikéba tántorog, és nincs megállás. Olykor elhatározza, hogy véget vet az ivásnak, de rögvest úgy véli, meg kell ünnepelnie a fogadalmát? A novellák vagy regényepizódok hol egyes szám első személyű monológok, hol meg egyes szám harmadik személyű írói narrációk, de összességében Kiasanna vallomása és élettörténete a könyv. De mégsem történet, hiszen nincs eleje és vége, csak a folyamatos mámor megannyi tünete, mert a mámor vágya és szenvedélye megfékezhetetlen, ezért a könyv cselekményének nincs is íve, az egyik iszákos élménytől a másik berúgásig botladozik a főszereplő. A lazán összefüggő epizódok abban mutatnak valamilyen haladványt, hogy a generációk mind mélyebbre viszik a család terhes örökségét, és minden nemzedék minimum elköveti ugyanazokat a hibákat, amiket az előző nemzedék tagjaiban annyira utált. Aztán még ki-ki hozzáteszi a maga defektusát, így gazdagítva a családi legendáriumot. A megállíthatatlan a romlás, a folyamatos süllyedés és deformálódás regénye Karafiáth Orsolya műve, ahol a nők kibírhatatlanok, a férfiak meg vagy tutyimutyik ? mint a nagytata --, vagy durva macsók. Valójában sem a nők, sem a férfiak nem számítanak ebben a véget nem érő, mámorban csúcsra járatott haláltánc-forgatagban. Kisanna jól tudja ezt, nem véletlenül elmélkedik ekként a regény végén: ?āTiszta.à Szép szó. De aki érti is, mit jelent, az pontosan tudja, hogy nincs sikersztori?. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]
|
Pld. |
Raktár |
Rakt.jelzet |
Lelt.szám |
Info |
---|
Balatonboglár fiók : 1 kölcsönözhető; ebből 1 elvihető | 1. | Szépirodalom | K 17 | 56512 | Kölcsönözhető |
|
|