Cím: |
Nagy emberek gyerekcipőben
| Alcím: |
rádióelőadások
| Szerző: |
Szerb Antal (1901-1945) |
Közrem.: |
Kovács Attila Zoltán. ([sajtó alá rend.]) |
Szerz. közl: |
Szerb Antal ; [sajtó alá rend. Kovács Attila Zoltán]
| Kiadás: |
[Budapest] : Szépmíves, 2017 |
Eto: |
894.511-4Szerb ; 894.511(092)Szerb A.(093) ; 82.01(439)(092)Szerb A.(093)
| Cutter: |
Sz 72
| ISBN: |
978-615-566-248-5
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
213, [2] p.
| Kivonat: |
Cs. Szabó László, a Magyar Rádió irodalmi osztályának vezetője 1934-ben fölkérte Szerb Antalt, írjon irodalom- és művelődéstörténeti jegyzeteket, ismeretterjesztő kiselőadásokat a rádió számára. 1934 és 1941 között mintegy háromtucatnyi el is készült ezekből, ám az író kéziratos hagyatékában csupán
[>>>]
Cs. Szabó László, a Magyar Rádió irodalmi osztályának vezetője 1934-ben fölkérte Szerb Antalt, írjon irodalom- és művelődéstörténeti jegyzeteket, ismeretterjesztő kiselőadásokat a rádió számára. 1934 és 1941 között mintegy háromtucatnyi el is készült ezekből, ám az író kéziratos hagyatékában csupán 11-nek a szövege maradt fönn ? ezek szövege olvasható e kötetben. Akad közöttük olyan, amely már régen nyomdafestéket látott, akad, amelyik rövidebb vagy hosszabb változatban megjelent valahol, és akad olyan, amelyik itt jelenik meg először. Első előadásában, Elmélkedés a regényről címmel a szerző arra keres választ: miért olvasnak regényt az emberek. Szerb Antal válasza: a regény a modern ember önismeretének forrása; ?A jó regény olyan, mint azok a képek, amelyek mindig az emberre néznek, akárhová is áll; a hősben mindenki magára ismer?. Szerb Antal genezisében megkülönbözteti a klasszikus eposztól a modern regényt; fölemlíti a regény két leggyakoribb témáját, a szerelmet és a halált; elősorolja koronként változó típusait és elkülöníti a valóság motívumait a fikciótól. A kötet címadó írása arról szól, hogy a nagy emberek életrajzának csak az eleje érdekes, az a rész, amely a gyermekkorukról szól. Számot vet a boldog és a kevéssé boldog gyermekség emlékeinek irodalmi alkotásokban való megjelenésével, a jövendő nagy embereinek szüleikhez való viszonyával, az iskolás évek hatásával, és azzal a ténnyel, hogy a nagy emberek többsége magányos lesz, mert gyermekként koraérett, felnőttként meg különc. A Romantika című előadását azzal kezdi, hogy ez az utolsó európai stílus, amely egyaránt föllelhető az irodalomban, a képzőművészetben, a zenében, de még az öltözködésben is. Természetesen megemlíti, hogy a romantika visszahatás a felvilágosodásra: az érzelmek és ösztönök lázadása a tudás zsarnoksága ellen. Szerb Antal ? verselemzések kíséretében -- beszél Az ismeretlen Vörösmartyról; Túl az Óperencián címmel pedig az utópikus irodalom klasszikusairól, Platónról, Morus Tamásról, Tomasso Campanelláról, James Harringtonról, Owenről és H. G. Wellsről. Izgalmas előadást szentelt a harcos természetű irodalmi hősöknek (Költők és hősök), vagy az olyan profán témának, mint az alkotó ember és a pénz viszonya (Költők és a pénz). Szerb Antal rádióelőadásai az irodalomtörténeti monográfiáiból jól ismert szellemtörténeti kontextusban, óriási tájékozottságra valló és hatásos példaanyag kíséretében, frappáns megfogalmazásban fejtik ki szellemesen megválasztott témájukat. A szerző olykor egyenesen sziporkázik, sok-sok szellemes, hatásos megjegyzést tesz, például arról, hogy a régi irodalomban a pénz a regények témája volt, a 20. századi magyar költészetbe Ady hozta be szimbólumként. A három melléklettel (köztük a szerző stílusparódiáival) záródó kötet pontosabbá, árnyaltabbá teszi az utókor Szerb Antal-képét. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]
|
Pld. |
Raktár |
Rakt.jelzet |
Lelt.szám |
Info |
---|
Balatonboglár fiók : 1 kölcsönözhető; ebből 1 elvihető | 1. | Szépirodalom | Sz 72 | 57104 | Kölcsönözhető |
|
|