Cím: |
A macska visszatér
| Szerző: |
Petőcz András (1959) |
Közrem.: |
Guttenberg Pál Népfőiskola (közread.) |
Szerz. közl: |
Petőcz András ; [közread. a] Guttenberg Pál Népfőiskola
| Kiadás: |
Budapest : [Szanda] : Guttenberg P. Népfőisk. + Orpheusz, 2019 |
Eto: |
894.511-14Petőcz
Táblázat |
Kód |
Magyarázat |
ETO jelzet:
894.511-14Petőcz
|
Fő |
894.511-14 |
magyar irodalom, lírai költemények ; lírai költemények, magyar irodalom ; magyar lírai költemények
|
Név |
|
Petőcz
|
| Cutter: |
P 64
| ISBN: |
978-615-00-3956-5
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
83, [4] p.
| Kivonat: |
Nincs az a lírai műfaj, versforma, poétikai alakzat, amit Petőcz András ki ne próbált volna; írt avantgárd verset és klasszikus metrumokat, rajzolt képverset és adott elő akusztikus költeményt, ám ezúttal nem a formaművész mutatkozik meg, hanem az a költő, aki egyetlen téma sok-sok variációját
[>>>]
Nincs az a lírai műfaj, versforma, poétikai alakzat, amit Petőcz András ki ne próbált volna; írt avantgárd verset és klasszikus metrumokat, rajzolt képverset és adott elő akusztikus költeményt, ám ezúttal nem a formaművész mutatkozik meg, hanem az a költő, aki egyetlen téma sok-sok variációját dolgozza ki. Ez a téma pedig a költő és a macskája közötti ? meglehetősen egyoldalú ? viszony. Hiszen köztudott, hogy ?A macskát csak olyan módon lehet szeretni, ahogyan ő engedi? (Peter Gray). ***Erről a sajátos viszonyról, féloldalas kapcsolatról szól a kötet minden darabja. Már az első versben (A macska és a bundája) világossá teszi a költő az alaphelyzetet; szeretné megsimogatni a cica gyönyörű fekete bundáját, az állat incselkedik is vele, ám a költő tart az elutasítástól, inkább lemond a simogatás gyönyörűségéről. Csaknem minden darab a költő egyoldalú vonzalmáról és macskája öntörvényű, szeszélyes viselkedéséről szól. A lírai alany szinte cselédként sürgölődik kedves állata körül, mire az megkarmolja a kezét (A macska távozása). Aztán mozdulatlanul figyelik egymást (Most minden), sőt, néha a költő úgy érzi, a macskája nélkül nem is lehetne poéta (A költő és a kegyelem). A költő és a macska mellett a versek harmadik ?szereplője? a Kastély, amely jelentéses mivoltában Franz Kafka bezártságot, tehetetlenséget, kiszolgáltatottságot, frusztrációt szimbolizáló kastélyára emlékeztet. ?Mint tudjuk, a költő és a macska. / A költő a magasban. Meg a Kastély. / Ezek a kellékeink? (A költő és a kegyelem). A Kastély egyedüli lakója a költő, aki kiszolgáltatottja a magányának és a macskájának, az utóbbi pedig néha megengedi az előzőnek, hogy szeresse. Petőcz András a pár hetes macskakölyök történetével kezdi három ciklusra tagolt versfüzérét, hogy minden lehetséges oldalról ábrázolja az ember-macska viszonyt. A lírai alany éber figyelemmel kíséri kedvence minden mozdulatát, az ellenben figyelemre se méltatja, csak lustálkodik és elvárja az ember alázatos, odaadó szeretetét (A költő a magasban). Petőcz a szabad versnek egy sajátos alakzatát teremtette meg e kötetében, amely típus strófákra szabdalt és refrénekkel tagolt, variált ismétlésekkel nyomatékosított. A kötet lehetne akár gyermekvers-könyv is, valójában a macskatulajdonos lírai realizmussal megalkotott lélekrajza, egyben a ?macskás? létforma filozofikus és lélektani megközelítése, a költői öntudat és az emberi odaadás sajátos rajzolata. "www.kello.hu ? minden jog fenntartva"
[<<<]
|
Pld. |
Raktár |
Rakt.jelzet |
Lelt.szám |
Info |
---|
Balatonboglár fiók : 1 kölcsönözhető; ebből 1 elvihető | 1. | Szépirodalom | P 64 | 58700 | Kölcsönözhető |
|
|