Egy igazi filmtudományi klasszikus, Robert McKee a forgatókönyvírással kapcsolatos minden lényeges elméleti ismeretet és gyakorlati fogást összegző és bemutató kötete kerülhet most magyarul a téma iránt mélyebben érdeklődő hazai közönség kezébe. McKee munkája - amelyet azalatt állított össze, míg a
[>>>]
Egy igazi filmtudományi klasszikus, Robert McKee a forgatókönyvírással kapcsolatos minden lényeges elméleti ismeretet és gyakorlati fogást összegző és bemutató kötete kerülhet most magyarul a téma iránt mélyebben érdeklődő hazai közönség kezébe. McKee munkája - amelyet azalatt állított össze, míg a tárgyat oktatta sok éven keresztül a Kaliforniai Egyetemen - azért izgalmas, mert bepillantást enged az amerikai filgymgyártás kulisszái mögé: sokan a hollywoodi forgatókönyvírók, dramaturgok közül is az ő útmutatásai szerint dolgoztak. "A Story (...) a klasszikus, drámaelméletre alapozó forgatókönyv-megközelítést továbbviszi és a forgatókönyvet narratív struktúrájában ragadja meg, különös hangsúlyt fektetve a nézőre tett érzelmi hatásra". A bevezetőt követő első rész rögtön egy kiemelkedően fontos témára világít rá: arra, hogy semmi nem fontosabb, mint hogy az alkotó hiteles történetmesélő legyen, s nem mellesleg "jó története jól meséljen el". Hogy miként? Nos, erre választ tartogat a mű további része, amelyben részletesen szó esik a történet elemeiről (a szerkezet spektruma, viszonya a környezethez, műfajhoz, szereplőkhöz és jelentéshez), valamint a történet szerkezeti alapelveiről (alapanyaga, kiváltó incidens, felvonásszerkezet, jelenet és jelenetelemzés, kompozíció, krízis, tetőpont és lezárás). A negyedik rész témája az író munkája, s ezen belül az antagonizmus alkalmazása, az expozíció, a problémák és megoldásaik, a szereplők, a szöveg és a módszerválasztás. A maga nemében kiváló, minden filmszakmai érdeklődésű olvasónak ajánlható szakkönyvet filmográfia és index zárja.
[<<<]