Cím: |
A pusztai farkas
| Szerző: |
Hesse, Hermann (1877-1962) |
Közrem.: |
Horváth Géza (ford.) |
Szerz. közl: |
Hermann Hesse ; Gunter Böhmer akvarelljeivel ; [ford. és az utószót írta Horváth Géza]
| Kiadás: |
[Budapest] : Helikon, 2020 |
Eto: |
830-31Hesse=945.11
Táblázat |
Kód |
Magyarázat |
ETO jelzet:
830-31Hesse=945.11
|
Fő |
830-31 |
német irodalom, regény ; regény, német irodalom ; német regény
|
Nyelvi |
=945.11 |
magyar nyelven
|
Név |
|
Hesse
|
| Eredeti cím: |
Der Steppenwolf (magyar)
| Cutter: |
H 65
| ISBN: |
978-963-479-395-3
| Oldal: |
326 p.
| Megj.: |
Regény
| Kivonat: |
A pusztai farkas 1927-ben jelent meg először, de nemzetközi sikerét az író halála után, a beat-nemzedék körében érte el. Nem véletlenül: a depresszióból, az elidegenedésből a magasabb rendű szellemi én felé való kitörést kereső, zaklatott lelkű hősében egy krízis modelljét alkotja meg az író,
[>>>]
A pusztai farkas 1927-ben jelent meg először, de nemzetközi sikerét az író halála után, a beat-nemzedék körében érte el. Nem véletlenül: a depresszióból, az elidegenedésből a magasabb rendű szellemi én felé való kitörést kereső, zaklatott lelkű hősében egy krízis modelljét alkotja meg az író, célratörőn, az intellektuális elemzés programjával. A keleti filozófiák hatását kamatoztató, egyúttal az első világháborút követő lelki-szellemi válságot is analizáló regényében a személyiség sötét és világos oldala - a naturális és a felettes én, az életet átható Jin-Jang elv kettőssége - gyürkőzik egymással. A regényhős, Harry Haller válságba jutott, korosodó értelmiségi - kisiklott a sorsa. Rejtőzködő, különc, magányos életre rendezkedik be egy német kisvárosban bérelt lakásban, a klasszikus zene és irodalom, meg a rendszeres italozás körébe záródva. Totális életkudarca miatt már-már a végleges önpusztításra szánja rá magát, amikor egy éjjeli mulatóban Herminával akad össze. A lány kurtizán ugyan, de vitális és fogékony lény, s kiderül: ő is a tudatos önsorsrontók közé tartozik. Iker lélekként találnak egymásra, s a férfi aláveti magát a lány "vitális terápiájának", aki megtanítja táncolni, szeretőt kerít az ágyába. Harry alámerül vele a dzsessz, a bálok világába, és erotikus élményei időlegesen megszabadítják negatív önképétől, vagyis attól, hogy "pusztai farkasnak" tekintse magát. Skizoiddá rögzült én-szemléletének kettőssége azonban csak akkor törik meg, amikor a benne rejtőzködő életerők sokarcúságára egy rejtélyes, őrült színházban - a démonikus teátrum felkínálta szerepeket végigjátszva - ráismer. A látomásos szcénák nemcsak a gyilkost, az agresszort vetítik ki belőle, de kézen fogják, és a harmónia felé vezérlik. A fiatal Hesse merészen intellektuális regényét feszítő problematika ma is eleven, noha elsősorban értelmiségi olvasóknak szól a mű drámai, személyiségbölcseleti alapkérdése: helyes-e az önelemzés dualizmusa, énünk leegyszerűsítése "farkasra és emberre", vagyis ösztönre és szellemre? Hesse fejlődésregénye ehelyett a modern ember bölcsebb, összetettebb életfelfogását keresi. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]
|
Pld. |
Raktár |
Rakt.jelzet |
Lelt.szám |
Info |
---|
Balatonboglár fiók : 1 kölcsönözhető; ebből 1 elvihető | 1. | Szépirodalom | H 65 | 61485 | Kölcsönözhető |
|
|