Kiss Tibor Noé harmadik kötete négy ember életét mutatja be: egy apát és lányát, valamint egy testvértpárt. A négy főszereplő egyben a négy elbeszélője is a történet(ek)nek, ami kiváló lehetőséget ad a szerzőnek, hogy a különböző stílusok és regiszterek közti éles, olykor igen rapszodikus váltás
[>>>]
Kiss Tibor Noé harmadik kötete négy ember életét mutatja be: egy apát és lányát, valamint egy testvértpárt. A négy főszereplő egyben a négy elbeszélője is a történet(ek)nek, ami kiváló lehetőséget ad a szerzőnek, hogy a különböző stílusok és regiszterek közti éles, olykor igen rapszodikus váltás feszültségét messzemenően kiaknázza, stílművészetét e heterogén szólamokon keresztül bemutassa.*** Az apa egy klasszikus mai magyar középkorú, középosztálybeli férfi, aki próbál értelmet találni életében azután, hogy feleségével végleg megromlott a kapcsolata, az asszony elköltözése után a könyvektől lecsupaszított falak már nem a korábbi otthont, hanem csak azt a helyet keretezik, ahol munka után lepihenhet. Egyetlen támasza és öröme forrása lánya, Dorka, aki viszont Ī így nyitva a regényt Ī autóbalesetet szenved és kómába kerül agysérülése miatt. De a lány nem némul el, mindentudó narrátor közvetíti nekünk a lány kóma alatti fragmentált belső monológját, ami leginkább egy szabadversre emlékeztet: felvillanó emlékek, asszociatív gondolatok, amivel a regény ritmusát újra és újra Ī a már jelzett termékeny feszültséget kihasználva Ī megtöri, a különböző műfaji elemeket (próza, vers) és megszólalásmódokat jól átgondolt keretek között vegyíti. A másik két szereplő, a testvérek egymás mellett élnek egy vidéki magyar településen, ám szinte nem is vesznek tudomást egymásról: az idősebb nővér a környezet fotózásába merülve próbálja kivonni magát a korosztályát meghatározó szinte intézményesített szociális tevékenységek alól, vagyis a Facebookot minél kevésbé szeretné életébe beengedni, bár amikor feltölt egy képet, nem tudja megállni, hogy ne várja tűkön ülve a lájkokat. Öccse eközben a kamaszok felhőtlen, de annál bonyolultabb életét éli, barátaival a magyar vidéki nihil mindent bekebelező világában egyetlen szórakozási módjuk, hogy betépve nézik a kamionokat az autópályán és közben a pálya mellett álló Meki játszóterén hülyéskednek. A négy protagonistát Dorka balesete fogja teljesen véletlenül összehozni, és közben életük is megváltozik, sorsfordító eseményeket fognak átélni. Kiss Tibor Noé autentikus módon ragadja meg mind a négy elbeszélőt, a korosztályokra jellemző Ī egyáltalán nem mesterkélt Ī stílust megalkotva és működtetve. A Beláthatatlan táj a betonszürke magyar valóság újrealista ábrázolását nyújtja egy klasszikus lélektani regény prózapoétikai eszközkészletét felhasználva. Az igényes irodalmat kedvelőknek ajánljuk ezt a Magyarországról és lakosairól szóló szürreális és valóságos, radikális és felszabadító olvasmányt. Beszerzését általános gyűjtőkörű könyvtáraknak javasoljuk. "www.kello.hu@minden jog fenntartva"
[<<<]