A legendás dalszövegíró 75. születésnapja alkalmából jelent meg e könyvben 75, plusz egy ráadás dalszövege, amelyek az 1980-tól számított szólókarrierjének fontos darabjai. Az Illés és a Fonográf együttesben eltöltött két évtized után rendre magának írt számokat, a maga előadói alkatának megfelelő,
[>>>]
A legendás dalszövegíró 75. születésnapja alkalmából jelent meg e könyvben 75, plusz egy ráadás dalszövege, amelyek az 1980-tól számított szólókarrierjének fontos darabjai. Az Illés és a Fonográf együttesben eltöltött két évtized után rendre magának írt számokat, a maga előadói alkatának megfelelő, kissé melankolikus hangulatú, intellektuális tartalmú és fanyarul ironikus érzelmű szövegeket. A korszak eleje, a ?80-as évek még az az időszak volt, amikor bizonyos témákat csak metaforikusan, utalásokkal lehetett megénekelni. Ezek a finom allúziók, elfojtott érzések, célzások jellemzik ekkoriban született dalait.*** Ugyanakkor minden hallgató számára világos volt a mondandó lényege, a sugalmazott tartalom, amelyben több nemzedék álmai és csalódásai fejeződtek ki. Bródy János első önálló lemeze 1980-ban jelent meg Hungarian Blues címmel, olyan, azóta fogalommá vált dalokkal, mint a Személyi igazolvány; Filléres emlékeim; Földvár felé félúton, Mama kérlek. A kötet ezután időrendben tartalmazza lemezei -- Ne szólj szám? (1985); Hang nélkül (1989); Az utca másik oldalán (1994); Kockázatok és mellékhatások (2001); Az Illés szekerén (2011); Ráadás (2016) és a Gáz van, babám! (2020) -- szövegeit. A kötetet a ráadás darab, a Mariana-árok zárja, ebben az emberi viszonyok bonyolultságát verseli meg: ?Kérlek, hidd el, jobb lenne úgy, hogy / Ha figyelnél egy kicsit rám / És nem állnánk egymással szemben / a Mariana-árok két oldalán?. Az 1980 utáni három évtizedben a melankolikus, elégikus életérzésbe sok kritikai meglátás és irónia vegyült; a dalokban rendre kifejeződött a változások iránti vágy, de hangot kaptak művészi hitvallások is. Bródy János dalaiban mégis van számos állandó vonás: a csalódások iróniával való elviselése, a magány kibírhatósága, az élet kockázatainak türelmes elismerése, bizonyos politikai implikációk megfogalmazása. Múlt és jövő, valóság és vágy, remény és csalódás szembesülnek a dalszövegekben: "Nem kell a szép jövőt ígérni, / elég, ha most nem rontjuk el. / Elég, ha mindazt, ami történt, / hazugság nélkül mondjuk el" (A szebb jövő). "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]