Cím: |
Évek
| Szerző: |
Ernaux, Annie (1940) |
Közrem.: |
Lőrinszky Ildikó ([ford.]) |
Szerz. közl: |
Annie Ernaux ; [ford. Lőrinszky Ildikó]
| Kiad. jel: |
Jav. utánny.
| Kiadás: |
Budapest : Magvető, 2022 cop. 2021 |
Eto: |
840-94=945.11 ; 308(44)"194/200"
Táblázat |
Kód |
Magyarázat |
ETO jelzet:
840-94=945.11
|
Fő |
840-94 |
francia irodalom, emlékiratok ; emlékiratok, francia irodalom ; francia emlékiratok
|
Nyelvi |
=945.11 |
magyar nyelven
|
ETO jelzet:
308(44)"194/200"
|
Fő |
308 |
szociográfia ; társadalomrajz
|
Földrajz |
(44) |
Franciaország
|
Tárgyidő |
|
"194/200"
|
Kronológia |
"194/200" |
"194/200"
|
| Eredeti cím: |
Les années (magyar)
| Cutter: |
E 87
| ISBN: |
978-963-14-3529-0
| Nyelv: |
magyar
| Oldal: |
259 p.
| Kivonat: |
A normandiai születésű - 2022-ben irodalmi Nobel-díjjal jutalmazott - francia írónő ismét megjelenő regényében olyan kérdéseket problematizál, melyek mindannyiunkat érintenek, bár valószínűleg csak kevesen foglalkozunk azokkal behatóan és tudatosan. Annie Ernaux regénye, ha most csak tartalmilag
[>>>]
A normandiai születésű - 2022-ben irodalmi Nobel-díjjal jutalmazott - francia írónő ismét megjelenő regényében olyan kérdéseket problematizál, melyek mindannyiunkat érintenek, bár valószínűleg csak kevesen foglalkozunk azokkal behatóan és tudatosan. Annie Ernaux regénye, ha most csak tartalmilag kellene röviden összefoglalni, a második világháborút követő Franciaország történetét, a benne élő emberek életét meséli el töredékesen, asszociatív módon egészen 2006-ig, Sárközy megválasztásáig.*** A kvázi-önéletrajzi írás egyes szám első személyű narrátora emlékeivel nem csak saját, de generációja valóságát is megragadja, valamint a szülők és nagyszülők - szintén töredékes - beszámolói révén a második világégés lassan a mítoszok és mondák ködébe vesző, egy-egy családi anekdota szintjére süllyedő világát. A szerző nem csak a tartalom, de műve prózapoétikájában is ezt a töredezettséget, szétfolyó, elillanó valóságérzékelést és annak szinte lehetetlen felidézését viszi színre. Könyve első fejezete véletlenszerűen felbukkanó, a múlt homályából az olvasó elé álló képek, érzések és hangulatok felvillanásai: filmrészletek, reklámok, színek és illatok. Majd a képiség, a látvány vizuális médiuma mellett a szöveg, a beszéd fragmentáltsága is előkerül, egy-egy mondat, egy-egy kifejezés hirtelen előtűnik a múltból. Egy béna ? mindenki által ismert ? szóvicc egy egész korszakot meg tud idézni, egy teljes generáció közös tapasztalata sűrűsödik össze benne. A szerző emellett a vidéki és városi Franciaország meghatározó különbségeit, az átalakuló mindennapok anyagi valóságát (modern háztartási gépek) és mindezek családjára és rá gyakorolt hatását is részletesen bemutatja. Egy ilyen tabló nem működhetne a jól adagolt irónia nélkül, ami épp a sarkos és leegyszerűsítő kijelentések élét tudja úgy tompítani, hogy még idejében feltűnjék a beszélő és kijelentése között húzódó távolság, a mindenkori fokalizátor textuális bújócskája. A szöveg és az ország tereit is - szintén kellő iróniával kezelve - a Tour de France biciklistái kötik össze, akik nemzeti hősökként jelennek meg e háború utáni nemzedék kulturális emlékezetében. A bensőséges, humoros, de egyben kijózanító kötet az igényes irodalom kedvelőinek ajánlható. "www.kello.hu minden jog fenntartva"
[<<<]
|
|
|